11 mayo 2011

John Mclaughlin With The One Truth Band-1979-Electric Dreams

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Personnel:

John McLaughlin: Guitar (Acoustic), Guitar (Electric) Guitar (12 String), Banjo

Lakshminarayana Shankar: Violin, Violin (Electric)
Tony Smith: Drums, Vocals

Stu Goldberg: Organ, Synthesizer, Organ (Hammond), Piano (Electric), Moog Synthesizer

Alyrio Lima: Percussion, Cymbals, Chinese Cymbals

Fernando Sanders: Bass, Guitar (Bass), Bass (Acoustic), Vocals- on track 5-Love and Understanding

David Sanborn: Sax (Alto)- on track 8-The Unknown Dissident

http://www.divshare.com/playlist/866271-807

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Érase una vez un reputado guitarrista que hacía las delicias de todos mis amigos, cuando sus discos sonaban en cualquier “reunión ilegal de más de dos personas”. Con las primeras notas de la banda (con nombre de uno de los aspectos del Dios Supremo Hindú) en el “tocata”, todos se embriagaban de placer mientras un servidor sentía que algo se despertaba en el interior, ascendía caliente por entre el diafragma y . . . ¡me hacía salir corriendo como empujado por un muelle! Debo de ser uno de los que cita el comentarista Kolosky un poco más abajo, uno de esos que opinan que McLaughlin toca tantísimas notas por segundo que llega a saturar el sistema nervioso, con todos mis respetos por él y por los que gustan de él. Muy pocos discos del Maestro (por que lo es, indiscutiblemente) han permitido que disfrute de su música, y uno de ellos es el Electric Dreams, a pesar de que hay temas en que se acerca a lo que no me agrada. Los del reproductor son de los que me gustan, aunque no sean los únicos o los que más.

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By WALTER KOLOSKY
Published: November 17, 2002
http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=10810

      Los últimos tres minutos de "Desire and the Comforter" del Lp “Electric Dreams” lo dicen todo acerca de John McLaughlin; destroza su guitarra eléctrica con cascadas de funk, blues, rock, jazz y escalas de Extremo Oriente. Cada golpe de cuerda tiene su significado individual. Su guitarra se eleva por encima de los cambios de acordes y captura el espíritu de la música. Deja el espacio (o textura) que se debe de  dejar. Como ningún otro guitarrista en la tierra, John McLaughlin sabe cuando no tocar (pese a las afirmaciones de aquellos que dicen que en sus fraseos utiliza demasiadas notas) y aunque hay un millón de notas por minuto en esta canción, los espacios entre las notas crean la epifanía.
    McLaughlin grabó “Electric Dreams” con la One Truth Band, que incluyó a L. Shankar en violín, Tony Smith en la batería, Stu Goldberg en los teclados, Fernando Saunders en el bajo, y Alyrio Lima en diversas funciones de percusión. La OTB es una unidad mucho más rítmica que las bandas anteriores de JM, y aunque sus miembros pueden no haber sido tan "maestros" como los músicos que formaron la Mahavishnu Orchestra, sin duda saben cómo montar un buen groove. “Electric Dreams” está lleno de funk y melodías contagiosas. Claro, podríamos haber vivido sin la horrenda maldición Divina, "Love and Understanding". Pero este Lp ofrece la hermosa "Electric Dreams, Electric Sighs", con John ¡al banjo! El clásico "Dark Prince" es un melancólico tema homenaje a Miles, en línea de jazz-fusión, que eclipsa la otra pieza de tributo a Miles en el álbum, "Miles Davis".
      En esta grabación, McLaughlin utilizó una guitarra con mástil festoneado. Los espacios cóncavos permitieron a McLaughlin estirar las notas más allá de lo creíble. Componentes principales del sonido de la banda son el violín, a modo extremo-oriental, de Shankar (que, en ocasiones, parece mal colocado) y el sintetizador de Goldberg, los cuales parecen sonar obsoletos en algunas áreas. Sin embargo, estas son las cuestiones que realmente dotan al álbum de un poco de encanto. Los veteranos Smith y Saunders hacen una muy firme sección de ritmo, aunque Lima es más eficaz en concierto que en esta grabación. El saxofonista David Sanborn, estrella invitada en varios álbumes de McLaughlin, hace una aparición más que bienvenida en la inolvidable "Unknown Dissident".
      La mezcla no siempre fue exitosa, pero, en general, Electric Dreams ofrece lo mejor de la composición e intrpretación de la carrera de McLaughlin, y ha sido injustamente ignorado.

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Listado de Temas: 

01 - Guardian Angels - 00:50 min.
02 - Miles Davis - 04:49 min.
03 - Electric Dreams, Electric Sighs - 06:23 min.
04 - Desire and the Comforter - 07:29 min.
05 - Love and Understanding - 06:31 min.
06 - Singing Earth - 00:37 min.
07 - The Dark Prince - 05:11 min.
08 - The Unknown Dissident - 06:12 min.

8 Temas - Tiempo Total: 00:38:02 - 244,32 MB Ape @ 874
VinyloRippeao por Napi#11

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BIOGRAPHY
http://www.allaboutjazz.com/php/musician.php?id=9281

Born: January 4, 1942 | Instrument: Guitar

   John McLaughlin, also Mahavishnu John McLaughlin, is a jazz fusion guitar player from Doncaster, Yorkshire in England. He came to prominence with the electric group of Miles Davis in the late 1960s, and with other well- known players such as Chick Corea and Tony Williams.
   Before moving to the United States, McLaughlin recorded Extrapolation (with Tony Oxley and John Surman) in 1969. The album showcased McLaughlin as a guitarist of great technical virtuosity, power, speed, and inventiveness (such as the ability to play in odd meters).
   He moved to the United States in 1969 to join Tony Williams's group Lifetime. He subsequently played with Miles Davis on his landmark albums In A Silent Way, Bitches Brew (which has a track named after him), Big Fun (where he is featured soloist on “Go Ahead John”) and A Tribute to Jack Johnson. Davis paid tribute to him in the liner notes to Jack Johnson, calling McLaughlin's playing “far in.” He returned to the Davis band for one recorded night of a week-long club date, which was released as part of the album Live/Evil.
His reputation as a 'first-call' session player grew, resulting in recordings as a side-man with Miroslav Vitous, Larry Coryell, Wayne Shorter, Carla Bley and others.
   The Mahavishnu Orchestra, John's 1970s electric band, featured violinist Jerry Goodman (later Jean-Luc Ponty), keyboardist Jan Hammer (later Gayle Moran / Stu Goldberg), bassist Rick Laird (later Ralphe Armstrong), and drummer Billy Cobham (later Narada Michael Walden). The band were respected for their technical virtuosity and complex fusion of eclectic jazz and rock with hints of Eastern/Indian influence.
   After the Mahavishnu Orchestra split, McLaughlin worked with the far more low-key, acoustic group Shakti. This group combined Indian music with elements of jazz and thus may be regarded as a pioneer of world music. John was one of the first westerners, if not the first, to attain any acclaim performing Indian music for Indian audiences.
Along with Carlos Santana, McLaughlin was a follower of the guru Sri Chinmoy, and in 1973 they collaborated on an album of devotional songs, Love Devotion Surrender, which included recordings of Coltrane compositions including A Love Supreme. He has also worked with the jazz composer Carla Bley.
   In the early 1980s he teamed up with flamenco guitarist Paco de Lucia and Larry Coryell (later replaced by Al Di Meola) as the Guitar Trio, the virtuoso talents of all three musicians equally on display. The Trio re-united in 1996 for a second recording session and a world tour.
   In the early 1990s he toured with his trio on the Que Alegria album. The trio consisted of John McLaughlin, Trilok Gurtu and Dominique DiPiazza.
   In recent times he has toured with Remember Shakti. In addition to original Shakti member Zakir Hussain, this group has also featured eminent Indian musicians U. Srinivas, V. Selvaganesh, Shivkumar Sharma, and Hariprasad Chaurasia.
   His most recent recording projects have been a ballet score, Thieves and Poets, released in 2003 along with arrangements for classical guitar ensemble of favourite jazz standards, and a hard bop/jazz fusion album Industrial Zen, released June 2006.
   2007 finds McLaughlin launching his first electric/fusion tour in North America in nearly a decade. He will also be releasing an instructional DVD, The Gateway to Rhythm in collaboration with S. Ganesh Vinayakram, that teaches about the Indian Konokol system of mastering rhythm, his first on the Abstract Logix imprint. A follow-up to Industrial Zen is planned for early 2008.


 
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